Satser stort på elektrisk cabincruiser utleie
Seks helelektriske cabincruisere er bestilt for utleie langs Telemarkskanalen og Telemarkskysten. Med denne satsningen følger også et nytt nettverk av ladestasjoner.
Ideen bak Canal Boats Telemark fikk gründeren Ernst Terje Jakobsen da han sluset seg gjennom Europa og ned til Middelhavet 2013. Tre år senere returnerte han samme kanalvei tilbake.
– På turen oppdaget jeg hvor populært kanalferie er i resten av Europa. Dette inspirerte meg til å tenke at kanalbåtferie også kan gjøres attraktivt i Norge. Vi har vakre Telemarkskysten og Telemarkskanalen. Der fjord møter fjell, sier Ernst Terje Jakobsen.
Han fikk med seg Nora Sjögren-Johre som forteller til Båtmagasinet at seks helelektriske båter kommer til våren. I bagasjen har de da også fått med seg nesten fem millioner i støtter fra Enova, og lokal engasjement fra både kommune og fylkeskommune. Båtene som er bestilt er to Greenline 33 og fire Greenline 39. Båtene har solcellepanel på taket som gir strøm til alt av utstyr i båten, i tillegg har båtene god batterikapasitet. Rekkevidden er på 44 nautiske per ladning og båtene kan nå en toppfart på 11 knop. Sjögren-Johre forteller at miljøfokuset har vært viktig i valget av båter.
– Når vi først starter utleie av båter føles det eneste riktige å velge elektrisk, for å bidra med tiltak for å redusere forurensende klimagassutslipp, sier Johre.
Med seks elektriske cabincuisere som skal leises ut i begynnelsen blir det også behov for ladestasjoner. Johre forteller at de jobber med at fylkeskommunen dekker en tredjedel av kostnadene, mens kommunen tar sin tredjedel, og at resten dekkes med midler for klimasatsning.
– I båtbransjen snakkes det om at det har vært en økende etterspørsel etter elektriske båter de siste årene. Utfordringen er at det er noen må starte. Og hva skal komme først? Elbåtene eller ladestasjonene. Det ser ut som vi nå kan løse dette lokalt for telemarksvassdraget og at resten av Norge kan komme etter. Vi er derfor i dialog med Telemarkskanalen, kommuner, fylkeskommunen, Grenland Havn, Kragerø Havn og private aktører. Tilbakemeldingene er veldig positive og vi tror derfor at de fleste nødvendige ladepunktene vil være klart til sesongstart neste år, sier Johre til Båtmagasinet.
– På den måten ønsker vi også å bidra til at flere kan kjøpe elbåt. Vi ønsker at Telemarkskanalen og Telemarkskysten skal bli en hoveddestinasjon for en grønn Norgesferie, fortsetter hun
Initiativtakerne tror at denne formen for ferie og leie av båt vil bli attraktivt for både nordmenn og utenlandske turister.
– Ut fra hva vi kan se blir vi verdens første utleier av heleketriske cabincruisere. Når man eier en båt er man mer bundet til hva man kan gjøre i ferien, og det følger med en god del ansvar. Jeg tenker derfor at det kan bli attraktivt for mange å leie båt i ferien sin i stedet. Men mest av alt ønsker vi å tilby en ny type ferie, sier Johre.
Båtmagasinet
– Vi ser muligheten for å øke flåten etter hvert, men da også i flere havner. Men vi starter først med Porsgrunn i vår, så får vi se etterhvert avslutter Johre.