Lanserer verdensnyhet: – En helt unik reise
Bellona jubler over at det i 2021 for første gang blir mulig å leie elektriske cabincruisere til ferien.
Elbilene har kommet for å bli, men hva med elbåtene?
Flere elektriske båter
Elektriske båter og påhengsmotorer har allerede blitt produsert en stund. Utviklingen har imidlertid gått langt tregere, sammenlignet med elbilene.
– Det er ikke lagt like mye penger i forskning og utvikling av elektriske drivverk for båter som biler. Det er heller ikke så merkelig, med tanke på at markedet for biler er langt større, sier Benjamin Strandquist, seniorrådgiver innen elektrifisering i Bellona.
Han opplever likevel at det nå begynner å røre seg mer i det elektriske båtmarkedet.
– Båter er jo godt egnet for elektrifisering, med mindre man har behov for å kjøre veldig fort eller veldig langt.
Begynner i Porsgrunn
Firmaet Canalboats Telemark har i første omgang bestilt seks cabincruisere i ulike størrelser, som akkurat nå bygges på en fabrikk i Slovenia.
Båtene, som legger til kai i Porsgrunn til våren, er laget for å kjøre i mange timer før de trenger å lade. Forutsatt at den kjører i rundt 5 knop.
Det forteller daglig leder Nora Sjögren Johre.
Planen er å etablere ladepunkter hele veien oppover til Dalen i Tokke, men også nedover langs kysten til Kragerø.
– For oss er det viktig at båtene går på strøm. Vi vil at man skal kunne feriere med god samvittighet, sier Johre.
– Vi har stusset over at dette ikke finnes allerede, når vi har en så unik vannvei som Telemarkskanalen i norsk natur.
– Superkult
Miljøorganisasjonen Bellona har ikke satt noe konkret mål for når de mener alle fritidsbåter burde være elektriske, men har en mer overordnet plan om at hele kystlinjen i Norge skal være utslippsfri innen 2040.
– Skal vi få til det, må vi begynne å legge noen strategier for hvordan vi skal få det til, med ladepunkter båter kan benytte seg av, sier Strandquist.
Bellona har derfor stor sans for planene langs Telemarkskanalen.
– Dette er superkult. For mange vil nok dette bli det første møtet med en elektrisk båt, mener Strandquist.
Håp om et spleiselag
Firmaet i Porsgrunn har allerede fått økonomisk støtte fra Enova og Vestfold og Telemark fylkeskommune.
De er også i dialog om ladepunkter med kommunene langs kanalen og flere andre lokale aktører.
– Dette vil jo ikke bare være tilgjengelig for våre båter, sier Johre.
Birgitte Gulla Løken, prosjektleder i Telemarkskanalen Regionalpark, har stor tro på konseptet.
– Vi ser at turister i økende grad er opptatt av å sette minst mulig fotavtrykk, så dette tror vi blir et stort trekkplaster.