Scroll Top

Nå er drømmen enda et steg nærmere: – Vi satser tøft, men det er en sjanse vi må ta

Av Trond Arvid Alund

Ernst Terje Jakobsen og Nora Sjögren Johre har store visjoner for sitt nye selskap. Nå har de utvidet båtparken ytterligere – og kontakt med andre aktører, som ønsker konseptet velkommen.

Siden forrige gang PD snakket med duoen bak Canal Boats Telemark, i slutten av oktober, har mye skjedd.

  1. desember var nettsiden omsider klar til lansering. De har skaffet seg et kontor i hjertet av byen nede ved elva, for å være i nærhet til gjestebrygga hvor de håper båtene skal kunne ligge fortøyd, og populariteten og interessen rundt den grønne, elektriske flåten har spredd seg forbi våre kommunegrenser.

For Jakobsen og Sjögren Johre, er det spennende tider.

– For oss var det en milepæl å lansere nettsiden, slik at gjestene kan se og lese om det vi har å tilby. En veldig god følelse, sier Sjögren Johre.

– Vi har allerede fått mange henvendelser, og Green Line – som vi bestiller båtene fra – har vært veldig på ballen. Det har gjort at vi har fått masse internasjonal omtale. I tillegg har vi blitt kontaktet av Vollen Marina i Asker, som ønsker å se nærmere på konseptet og kanskje arrangere en elbåt-konferanse.

– Det viser at det skjer ting, og at det finnes potensial andre steder også, legger hun til, men understreker at Canal Boats Telemark vil prioritere nettopp Telemark, hvert fall i første omgang.

– Alle vil få det til

Ladestasjoner var også et tema da selskapet ble presentert i oktober, og på den fronten ser det også ut til å gå framover, ifølge Sjögren Johre.

– Vi har hele tiden jobbet med å etablere ladestasjoner oppover kanalen, og det ser ut til å gå i boks, sier hun, og tilføyer:

(Saken fortsetter under bildet)

LANSERING: Janicke Andreassen (t.v.) og Trond Ingebretsen (nummer to fra høyre) møtte de to gründerne, da Canal Boats Telemark ble lansert i oktober

 

– Det vi opplever er at det er et stort fokus på det grønne og bærekraftige, og at alle vil at vi skal få det til. Her har fylkeskommunen, kommunene og Telemarkskanalen vært på og gitt oss stor drahjelp.

Når Canal Boat Telemark sjøsetter til våren, vil det ifølge selskapets daglige leder bli den første elektriske flåten med cabincruisere i verden. Noe hun mener er på tide.

Utvider med to

Så langt, hovedsakelig på grunn av koronaen, har markedsføringa blitt rettet mot det norske markedet. Det betyr imidlertid ikke at det ikke finnes et marked der ute i det store farvann Sjögren Johre og makker Jakobsen tenker å utnytte.

– Vi håper å ta imot det internasjonale markedet også, men foreløpig vet vi ikke hvordan det ser ut. Det vi har satt som en policy, uansett om gjestene er norske eller ei, er at de kan booke om og utsette til året etter. Det gjør vi for å gi de en trygghet, sier Sjögren Johre, som kan avsløre at de fire Green Line-båtene de gikk ut med får ytterligere selskap.

– Ja, vi har bestilt to til og øker parken fra fire til seks. Nå får vi to 33-fotere og fire 39-fotere, kan hun fortelle.

– Vi tror at det blir såpass populært at vi har grunnlag for det. Vi, men også Norge som nasjon, har muligheten til å ta lederrollen innen grønne båtparker. Det mener jeg vi burde ta tak i, og lede an. Vi vet at vi tar en sjanse, men det er det som er spennende.

(Saken fortsetter under bildet)

Et reelt prisnivå

– Under høysesongen fra 19. juni til 14. august koster Skien og Porsgrunn E-Drive 39 i underkant av 60.000 kroner for ei uke. Dere kan ikke forvente å nå hvermannsen når dere legger dere på det nivået?

– Generelt sett har vi fått tilbakemeldinger på at prisen ikke skremmer. Sammenlikner du med prisene for å fly til Karibien og leie en lignende båt der, ligger vi ikke langt over. De som har kjennskap til båt og vet hva det koster å eie, tror jeg skjønner nivået vi legger oss på. Skulle du kjøpt båten selv ville den kostet fem millioner med utstyr som dette. For mange, som ikke har råd til å eie en slik type båt, kan vi være et alternativ på leiemarkedet, sier Sjögren Johre, og legger til avslutningsvis:

– Vi legger oss på et nivå vi føler er reelt. Det folk må huske på, er at båtene har plass til seks personer, at sluseprisene er inkludert og at «drivstoffforbruket» er veldig lavt sammenliknet med en dieselbåt. Med våre båter får du et flytende hotell, som du kan benytte deg av i vår eksotiske skjærgård og oppover kanalen. Natur og kyst på sitt råeste, som du bare får her.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.